Page 5 - macabi
P. 5
'ER IS ZELFS
EEN MACCABIADE'
In de vipruimte van KSC Maccabi
Antwerpen hangen tientallen vlagge-
tjes van andere clubs die ook Maccabi
heten. Die naam verwijst naar Jehuda
Ha Maccabi of Jehuda de Maccabeeër,
een joodse verzetsstrijder die in 168
v66r Christus in opstand kwam tegen de
Syrisch-Griekse bezetting. Sindsdien
staat de naam Maccabi voor moed, vrij-
heidszin en fysieke inzet. 'Elke vier jaar
is er zelfs een Maccabiade, ' vertelt on-
~ .... ·,• .... -"- .•.. ,v.·.-.,.-~- -~•-· ,, ..
dervoorzitter Jean-Jacques Schreiber,
'de Olympische Spelen voor de joden.'
De vorige editie ging door in Israël, met
zo'n 10.000 sporters. 'Vanuit België voor een inworp. 'lk vind hetfrustrerend ,,
stuurden we toen een voetbalploeg met Rechtsback Samuel Lavan maakt zich op
allemaal joodse spelers uit Brussel en ,,, . ·. .· .
~
Antwerpen. Maar zij werden al in de om te zien dat veeljoodse jongetjes bun ( ~
eerste ronde uitgeschakeld.' voetbaltalent vergooien.' ·. ~
De Maccabispelertjes beleven hun geloof
dus op een vrijere manier dan de ultraortho-
doxen, en dat geldt ook voor de clubleiding.
'lk ga op zaterdag tien minuutjes naar de
synagoge', zegt ondervoorzitter Schreiber. 'lk
sta open voor alles. En onze voorzitter ook.
Die rijdt op zaterdag met de auto, wat ik dan
weer niet doe. ledere jood beleeft zijn geloof
op zijn manier.' Van Hees knikt en lacht: 'Op
verplaatsing zie je weleens joodse spelertjes
ofouders een hamburgerkopen, terwijl dat
strikt genomen nie! mag van hun geloof.
Denk niet dat het allemaal heiligen zijn.'
Op het veld is het nog altijd 1-1. Knap, want
Pulderbos is de lei der. Maar een sportieve
opmars voor Maccabi zit erde eerstkomende
jaren sowieso niet in, den kt Van Hees.
Ondanks de vrijere manierwaarop de joodse
Maccabispelers hun godsdienst beleven, ge-
De "vipruimte· van
ven zij hun geloof nog altijd voorrang op een
Maccabi Antwerpen.
eventuele voetbalcarrière. Van Hees: 'Voetbal
komtvoor joden pas op de vijfde plaats. Er
zijn. 'We dachten weerextra volk te lokken hen blijft ergeen tijd overom te voetballen. Ze zijn veel zaken die zij belangrijkervinden dan
door meer joodse jeugdspelers te laten door- lijken met niks anders bezig dan met hun cul- de voetbalclub, in de eerste plaats hun gods-
stromen naar de eerste ploeg, maar dat lukt tuur.' Schreiber: 'De ultraorthodoxen keuren dienst. Zo vieren joodse kinderen op hun der-
niet echt.' voetbal niet af, maar zij geven er de voorkeur tiende hun bar mitswa, vergelijkbaar met on-
Van de vier joodse spelers in het eerste aan om in hun eigen, kleine wereld te blijven.' ze plechtige communie. Daar hoort een voor-
elftal kreeg maaréén zijn opleiding bij bereiding bij die erg intensief is. Dat zorgt
Maccabi: rechtsback Lavan. De jeugd van TOCH EEN HAMBURGER ervoordatzevaak niet komen trainen. En dan
Maccabi kleurt nochtans grotendeels joods, De 110 spelertjes die Maccabi wel uit de jood- zijn er ook nog eens de vele joodse feest-
maar blauw-wit moet ook lijdzaam toezien se gemeenschap in Antwerpen vist, gaan naar dagen, zoals Rosj Hasjana, Jorn Kipoer en
hoe veel joodse spelertjes met prima voetbal- mindere strikte scholen, zoals Tachkemoni. Chanoeka. Ook dan zie je hen hier niet. Daar-
vaardigheden zich niétaansluiten bij de club, 'Ook zij volgen een uitgebreider lesschema naast geven de joodse jongetjes hun jeugd-
omdat ze naar strikte joodse scholen gaan. dan Belgische schoolkinderen, 'aldus Van verenigingvoorrang op de voetbalclub. Hel is
'Yavne en Jesode-Hatora heten die', zegt Van Hees, 'bovenop het Belgische programma dus niet evident om hier met hen iets te berei-
Hees. 'De kinderen daar hebben op week- krijgen ze elke dagtwee uur Hebreeuws. Maar ken_ Ais ze op het veld staan, voetballen ze
dagen vaak tot zes uur's avonds les en moe- de jongens van Tachkemoni zijn wel goed met hart en ziel, maar je zult bij hen niet de
ten zeven dagen op zeven naar school. Voor geïntegreerd in het Antwerpse leven.' spirit zien die je wel bij niet-joodse jongetjes •
1 •
WWW.SPORTMAGAZINE.BE 25 a prit 2018 51